Håndteringstrening

Hvorfor er håndteringstrening viktig?
– Det vil senke både stresset ved dyrlegebesøk og håndteringssituasjoner i hverdagen
– Gjøre dyrlegebesøk mere hyggelig for både deg, hunden og veterinæren
– Hunden stoler mere på deg dersom den er vandt til jevnlig håndtering
– Dere kan gjøre noe som ofte oppfattes som svært ubehagelig for mange hunder til faktisk noe den syns er gøy og hyggelig!

På et eller annet tidspunkt MÅ alle hunder til veterinæren, de må ha vaksine, de må ha på potesokker, de må klippe klør, de må undersøkes, de har sår på labben, vi må sjekke at alt står bra til med tannhygenien deres osv. Håndtering av hundene skjer såpass ofte i hverdagen, at det er virkelig verdt å legge ekstra arbeid i å vende hunden til dette! Det finnes hunder som er så panisk redde når de er hos dyrlegen eller blir tuklet med, at de faktisk må dopes ned bare for å klippe klør. De må ha på munnbind hos dyrlegen fordi de føler seg så usikre i situasjonen og det skaper mye unødige konflikter med både dyrlege og oss som hundeeiere når hundene ikke stoler på oss i situasjoner hvor vi trenger å håndtere de.
615303_637968446248503_319613481_o
Før eller siden vil hunden få negative opplevelser med håndteringssituasjoner og situasjoner hos dyrlegen, og derfor er det ekstra viktig å i tidlig alder bygge opp de positive forventingene til disse situasjonene så best vi kan på forhånd – da vil ikke krisen bli like stor den dagen hunden virkelig har skadet seg og trenger hjelp!

Start når valpen nettopp har kommet i hus! Ta på den, stryk på den og ha mye kroppkontakt med den. Når valpen begynner å bli litt døsig er en fin tid for å for eksempel ta den mellom beina dine. Kos litt på magen og brystet. Deretter holder du litt på labbene og løfter litt på ørene. Løft opp leppa og klø videre på magen. Gjør det hele til en kosestund, hvor du gradvis vender hunder til å både bli sett i munnen, tatt på labbene og undersøkt i øret. Gi gjerne en godbit mens du holder på. Men det viktigste er at alt du gjør, skal være kos! Det skal være like naturlig å få kos på magen som at du holder litt i labbene. Så gjør det kort av gangen, så kort at valpen ikke reagerer negativt på det du gjør. Gjenta dette ofte, før du lar valpen ligge i fred.
img_0882
Det samme kan du gjøre med kloklipp. Ta det i en kosestund når valpen er trøtt. Klipp en klo nå, og en klo da fremfor å holde den fast fordi du absolutt måtte klippe negler på alle fire potene på en gang! Gradvis tilvenning i små doser er nøkkelen til suksess!

Under har jeg laget en film med hvordan jeg har trent hunden min Vilje til å bedre takle håndteringssituasjoner. Det jeg har beskrevet over er mer naturlig håndtering. Håndteringen under er mere teknisk øvelser, rett og slett fordi hun er en hund som har fått panikk når noen tar mye på henne (utenom meg). Men ved at jeg har lært henne gode rutiner når noen skal undersøke henne, er dette så godt innøvd at det fungerer utmerket i mange situasjoner og er for en hund som henne gull verdt. Da blir håndteringssituasjonen heller til en treningsøkt!

Det er viktig å merke seg at filmen er gjort over flere økter, og viser kun hvordan vi gjør det, ikke stegene på treningen. Det kommer mer detaljert under:


Tusen takk til Maria for filming og super treningsøkt!

Dette har vi trent inn:
– Håndtarget, deretter frystarget.
– Når frystargeten var på plass, har jeg økt tiden hun skal fryse, og gradvis bare lagt på strykninger, at jeg legger hånda på henne osv før hun får belønning.
– For Vilje har vi trent inn dette som en lek, hun har tydelig forventning når jeg kommer med belønningssignalet mitt (yess, eller du kan bruker klikker) og hun gjentar adferden frivillig gang på gang.
– Jeg berører hun såpass lite at hun kun ser på det jeg gjør som en enkel forstyrrelsen i frystarget-treninga.
– Med Vilje er jeg rask i bevegelsene mine, og gjør ting litt røft, fordi det tenner hun mer i treninga.
– Jeg har økt gradvis hva vi gjør, og trent på en og en ting. For eksempel frystarget med at jeg løfter på en labb. Det er ett moment. Og frystarget med at jeg løfter i nakkeskinnet, det er et annet moment. Det jeg viser i filmen er sammenhengende alle tingene vi har trent på.
– Legg kjempemasse arbeid i at hunden syns at håndtarget er kjempegøy, og ikke tenkt håndtering engang ved denne øvelsen! Du skal kun tenke teknisk hvordan du kan gradvis legge på flere og flere forstyrrelser til håndtargeten uten at hunden forlater sin posisjon! Du kan forøvrig også lære hunden å stirre på en godbit, men håndtarget er enda mere presist.
– Hvis hunden oppfatter dette som en lek, trener du riktig. Kvier hunden seg, må du justere treninga!
– I slutten av filmen blir hun håndtert av en annen person forfra. Her siste hun flere tegn som ørene bakover, senket hode mm på at det var litt ubehagelig. Derimot når hun ble håndtert ovenifra og fra siden av, gikk det helt fint! Så der måtte jeg justere min trening.
– Du må hele tiden lese hunden din sine små signaler og passe på så du ikke går for fort frem.

13235246_1156931581018851_7735650526042087519_o

Anbefaler alle å håndtere hundene sine. Det aller beste er om de lærer seg det gjennom kos, men for en del hunder kan rutiner og teknisk trening være lurt – gjør gjerne begge deler! Kan også anbefale kurs i husbandry for de som har lyst å ta treninga et skritt videre! Her er en anne film med mere håndtering. PS. skal lage en ny film fra dyrlegen – kommer snart 😀 Vilje hos dyrlegen

Lykke til =)

Legg igjen en kommentar