Hundemassasje – mer enn bare pjuskekos

I helgen var det nok en langhelg hos Nordisk hundemassasjeskole på Nes. VK2 bestod blant annet av
– Teoretisk 3 timers prøve
– Bindevevsmassasje
– Avansert ledd og ligamentlære av skulder, albue, framkne og tærne.
– Utspring, feste og funksjoner av de dypere musklene i hundens nakke/hals, skulderparti og frambein, samt palpering av disse musklene.
– Dybde massasjebehandling av hvert enkelt muskel.
– Mønstring av hund.
_M7A8629-Edit_web
Jeg blir stadig overrasket over hvor bra massasje faktisk er. Og ikke minst viktig for å opprettholde en god helse på hunden. Jeg ser det nå på Tellus. Han har hele livet vært av og på med bakparten sin. Han har med jevne mellomrom måttet knekke opp blant annet bekkenet sitt. Siden jeg startet å massere han selv, og i tillegg har gått til massasje hos Carmen, har vi ikke knukket en eneste gang. Og jeg har nå innsett hvor viktig det er å ikke bare knekke opp, men jobbe på flere plan med hundens kropp for å få ultimat helse. Og syns det er litt synd at ikke flere anbefaler annen behandling ved siden av kiropraktikk, i og med det er så utrolig viktig for at hundene faktisk skal bli helt friske.

For å si det på Therese-språk: Sålenge muskelspenningene rundt f.eks hans bekken ikke ble jobbet med, ville disse «dra» bekkenet ut av posisjon igjen etter en liten tid, og han hadde da vært avhengig av knekking. Men istedte for å knekke og knekke, bruker jeg nå heller massasje. Og forrige massasjetime sa Carmen at dette ikke lenger var ett problem som lenger måtte fikses og rettes opp, men massasjen fremover nå ville bare være for å opprettholde. Og det er jo superflott, for dette er noe jeg i stor grad kan få til selv.
_M7A8659_web
Sliten skolehund!
I tillegg til massasjen har kurset hos Carmen inspirert meg til å se hvor viktig det er å gi hundene riktig type mosjon. Jeg har fokus på å prøve å gå minst en tur om dagen i ulent terreng utenfor løypene i skogen. Vi må begge både klatre litt, og balansere litt i terrenget for å komme oss frem. Vi bruker da kjernemuskulaturen i større grad, som igjen hjelper til å stabilisere kroppen. Desto bedre kroppskontroll hundene har, desto mindre er sjangsen for unødige skader. Vi har og gått mye i fjellet, både lengre og kortere turer. Og vi går generelt lengre turer i hverdagen. Jeg har og hatt litt fokus på å gå i oppoverbakker for å styrke bakparten hans.
_M7A8625-Edit_web
Zeppelin tar en liten hvil!

Tellus har nå blitt veldig mye bedre fysisk form enn han har vært på lenge. Han virker lett og ledig i kroppen, smiler ekstra mye på tur og viser en enda større glede ved å være i skogen nå enn før. Han har alltid hatt fiskebollemuskler, noe han fortsatt har, men jeg syns de er mere markert og han virker sterkere. Han virker generelt mye friskere fysisk! Etter mye frustrasjon over lengre tid hvor jeg visste at noe var galt med han (han var mye slapp og sliten), føler jeg nå at vi endelig har fått kontroll på det fysiske hos han. Han har og startet på Thyroxintabletter mot lavt stoffskifte, og i tillegg til jevnlig massasje og mere bevisst trening har dette virkelig gjort susen. Og alt dette er takket være råd og inspirasjon fra Carmen, så jeg er veldig takknemmelig!
1235281_10152322987697222_835565350_n
En veldig vakker, smilende og glad gutt 🙂

Jeg har tidligere vært veldig kresen på hvem som får lov til å behandle Luna. Og jeg kommer nå til å både behandle hun selv, og i tillegg kjøre laser og massasje på henne hos Carmen. Det skal bli spennende å se effekten av dette. Selv etter mye jobbing i bakparten hennes, var det fortsatt elendig sirkulasjon i området som ble jobbet med. Noe som tyder på at hun er ekstremt stram i vevet, og virkelig trengs å jobbes med for å bli mykere i kroppen.

Jeg har liksom aldri tenkt på at dette med massasje er så viktig som det er. Både for kroppens sirkulasjon, utrensing av avfallsstoffer, for bevegelsesfriheten og mye mer. Men jeg er uendelig takknemmelig og glad for at jeg har fått øynene opp for hvor viktig det er for hundens helhetlige helse. Ikke bare for velværets del, men for at kroppen skal fungere optilmalt. Og med Luna sin skrante kropp, som generelt sliter mye med dårlig sirkulasjon og at kroppen «hoper seg opp», vet jeg dette vil bli veldig bra for henne! Det betyr vanvittig mye for meg å vite at jeg kan hjelpe mine egne hunder til å få det bedre, og ikke minst bli friskere. Jeg har følt meg veldig maktesløs spesielt ifht Luna, så jeg håper virkelig dette kan hjelpe henne i større eller mindre grad._M7A8597-Edit_web
Lille søte Arja 4 måneder. Hun var med som dempohund for første gang. Hun er usedvanlig sjarmerende og søt ❤ smelt.

Utifra helgens lærdom blir bare fascinasjonen for massasje enda større. Jeg klarer ikke å forklare alt hvorfor, men har som mål å kunne sette ord på det i slutten av min utdannelse! Men flere av elevene fortalte om hvordan hundene som fikk massasje fikk økt ytelsesevne i f.eks konkurranser. Mange agilityhunder har f.eks hindre de jevnlig både rev og mislyktes på, men fungerer nå optimalt pga massasjen. Eiere har sakt at hundene etter behandling aldri før har fungert så bra både på trening og i konkurranser. Det forteller jo hvor viktig dette er og hvor mye bra det gjør for hundekroppen.

Man ser jo og tydelig hvor avslappende og stressreduserende dette virker på hundene. Ved å jobbe med så mange stressa og angstfulle hunder som jeg gjør, vet jeg det vil kunne føles godt å kunne bidra med noe enda mer enn bare ett treningsopplegg for å bygge hundene opp. I og med at fysisk og mental helse går så veldig hånd i hånd.

Etter all den interessante lærdommen i helga, blir jeg og fascinert hvor mye som bor inni en kropp. Bare den følelsen av å lokalisere en spesifikk muskel, kjenne på denne, og vite at ved den og den skaden, vil den og den muskelen ofte bli påvirket. Og deretter kunne lokalisere og vite eksakt hvilke muskler man kan arbeide med for å bedre hundenes helse er jo bare amazing. Man jobber jo i hovedsak utifra hva man kjenner og hvor. Men slikt pirkearbeid er jo bare gull verdt! En ting er å kjenne over alle hundens muskler. Men det var en helt annen følelse å finne en enkelt muskel og bli «kjent med» den. Ja, jeg syns det var temmelig kult! *nerd*
_M7A8704-Edit_web_M7A8711-Edit_web
Utspring og feste av musklene

Vi hadde og repetisjon av full massasje og stretching der Carmen behandlet Genie. Det er helt utrolig hva de hendene hennes får til altså! Det høres kanskje rart ut, men jeg gikk neste inn i en transe bare ved å se hun behandle denne hunden. Det så så utrolig enkelt ut, og hadde en fantastisk flyt. Hendene liksom bare svevde gjennom Genie. Danset helt feilfritt og flytende gjennom hele hundekroppen! Det var temmelig stilig! Utrolig fascinerende å se folk som gjør ett så godt håndtverk!
_M7A8663-Edit_web
Genie

Jeg gleder meg masse mer til fortsettelsen. Selvom kropp og huet får kjørt seg. Og jeg blir utfordret på veldig mange plan jeg har slitt med i mange år, noe som gjør utdannelsen til mer enn bare en faglig utdannelse. Med en fantastisk dyktig og oppegående lærer, og en fantastisk flott gjeng elever som støtter opp, hjelper til og «venter» på en, så kan det jo ikke bli bedre. 🙂
_M7A8683-Edit_web

2 thoughts on “Hundemassasje – mer enn bare pjuskekos

  1. Jeg er (virkelig dessverre) for trøtt til å lese hele innlegget ditt nå (sikker på at det er et bra innlegg som alle de andre jeg har lest). Ville bare kommentere at jeg gleder meg til jeg også skal lære om massasje av hund. Ikke førstepri enda, men jeg skal lære! 🙂

Legg igjen en kommentar